30 dages returret

Lindex udgiver bæredygtighedsrapporten for 2020

2 marts, 2021 blev Lindex’s bæredygtighedsrapport for 2020 udgivet. Modefirmaet rapporterer på et år præget af den globale corona epidemi, helbred og sikkerhed blandt folk såvel som væsentlige fremskridt for at holde Lindex’s løfte om bæredygtighed - at skabe en forskel for fremtidige generationer.

“Når jeg reflekterer på det seneste år, er jeg stolt af hvordan vi i Lindex, har forblevet tro til vores værdier og fortsat har stået ved vores forpligtelser og opererer på en etisk måde. Vi har stået mod hidtil usete udfordringer over hele vores driftsystem, samtidig også arbejdet for at beskytte helbredet for vores medarbejdere og folk i vores globale værdikæde. Når jeg tænker på den læring, vækst og kampe, vi som globalt samfund har været udsat for, bliver jeg mindet om, at en krise har den enestående evne til at fremhæve styrker og svagheder. Jeg tror på at Lindex kommer frem med en endnu stærkere fornemmelse af, hvem vi er som virksomhed, hvad vi står for og hvilken retning vi vil lede branchen. Nu er det tid til at omfavne innovation og benytte muligheden til at skabe den nye normal, som vi alle ønsker at se: en modebranche der er modstandsdygtig, bemyndigende, regenerativ og bæredygtig” siger Susanne Ehnbåge, direktør for Lindex.

I bæredygtighedsrapporten opsummerer Lindex året 2020 og beskriver dets fremskridt og udfordringer, herunder hvordan modefirmaet har håndteret epidemien.
Nogle højdepunkter fra 2020 inkluderer:
- Lindex hædrede sit engagement i ansvarlig købspraksis, uden hård annullering af ordrer under epidemien, og arbejdede sammen med sine leverandører for at sikre, at ingen medarbejdere mistede deres job som følge af epidemien.
- I slutningen af 2020, formåede Lindex at genbruge 100 procent af resterende stof der var resultat af epidemiens tidligere dage, og skabte 700.000 stykker fra det stof der ellers havde gået til spilde.
- Lindex nåede op på 119.000 fabriksarbejdere, heraf 70.000 kvinder, i Bangladesh, Myanmar og Indien med WE Women by Lindex, hvor modefirmaet handler for mere ligestilling og inklusive arbejdspladser i dets forsyningskæde.
- Lindex overgik alle sine mål for antallet af mennesker nået gennem sit samarbejde med WaterAid, om at forbedre adgang til rent drikkevand, sanitet og uddannelse.
- Lindex initierede lanceringen af det nye brand Closely, en model for virksomhedshandlinger relateret til kulstofemissioner.
- Lindex startede salg af brugt børnetøj, som en del af Switching Gear-projektet.
- Lindex scorede blandt de top 10 procent af globale modemærker rangeret i 2020 Fashion Transparency Index.
- Lindex benyttede platformen The BHive® til 43 fabrikker i fem lande, som et trin i udfasning af uønskede kemikalier og øget gennemsigtighed i kemisk indhold.
- Lindex øgede andelen af økologisk bomuld til 80 procent, af det samlede brug af bomuld og øgede sin andel af genanvendte eller mere bæredygtige materialer til 68 procent.